Outotec siirtyi tuntikirjanpidossa moderniin käyttöliittymään, kun Cerion rakensi uuden järjestelmän SAP Fiorin päälle. Hyödyt konkretisoituvat outotecläisten päivittäisessä työssä.
SAP Fiori Timesheet on yrityksen tuntikirjanpitoon rakennettu täsmäsovellus, jonka Cerion toteutti Outotecille keväällä 2020. Se on myös osa isompaa toiminnanohjausjärjestelmien murrosta. Kankeasta käyttäjäkokemuksesta usein moitittu SAP on kehittänyt Fiori-käyttöliittymän vastaamaan modernia, kuluttajamaailmasta tuttua käytettävyyttä, joka toimii myös mobiilissa.
Käytettävyyden parantaminen olikin yksi tärkeä syy Outotecillä, kun tuntikirjausjärjestelmää lähdettiin uudistamaan.
− Halusimme siirtyä moderniin käyttöliittymäkokemukseen. Teknisempi syy muutokseen on se, että aiempi SAP:n NetWeaver portaali alkoi olla vanhentuvaa teknologiaa, josta meidän oli päästävä eroon, kertoo SAP-alustan toimitus-, talous- ja HR-sovelluksista vastaava johtaja Tommi Rämä Outotecilta.
Muutosta vauhditti Outotecin yhdistyminen Metson kanssa.
− Fiori on organisaatiomme tulevaisuuden alusta. Timesheetin kautta haemme osaltaan käyttökokemusta ja ymmärrystä siitä, millaista kehitystä haluamme jatkossa, kertoo IT Product Manager Eeva Laukkanen Outoteciltä.
Cerion valikoitui toteuttajaksi muutaman tarjoajan joukosta.
− Heidän tarjouksensa oli uskottava ja referenssit hyvät. Henkilökohtaisesti pidin heidän tavastaan tehdä selväksi kyvykkyytensä tähän projektiin, Tommi Rämä sanoo.
Konsultoiva ote toteutukseen
Eeva Laukkanen oli pääyhteyshenkilönä Cerionin suuntaan Fiori-projektin aikana. Hän vastasi myös uuden sovelluksen lanseeraamisesta pilottiryhmän käyttöön. Laukkanen kiittelee projektin vaivattomuutta.
− Kommunikaatio toimi hyvin, samoin yhteistyö meidän spesialistiemme ja Cerionin välillä. Me annoimme demojen kautta palautetta projektin edetessä ja kaikki sujui jouhevasti.
Lähtökohtana oli, että uutta prosessikehitystä ei tehdä, vaan Outotecissa käytössä ollut toiminnallisuus rakennetaan samanlaisena Fiorin päälle. Laukkasen mukaan tässä näkyi Cerionin kokemus Fiori-toteutuksista.
− He ajattelivat toteutusta paljon yli sen, mitä me asiakkaana olimme edes pyytäneet, hän toteaa.
Tommi Rämä vahvistaa saman.
− Matkan varrella Cerionilta tuli hyviä ideoita ja tehtiin pientä hienosäätöä parhaan lopputuloksen varmistamiseksi. Saimme positiivista palautetta yhteistyöstä myös muualta talon sisältä.
Käytettävyys tehostaa toimintaa
Kun tuli aika ottaa uusi sovellus käyttöön, hyödyt konkretisoituivat heti.
− Käytännössä lanseeraus pilottiryhmälle tapahtui siten, että tein käyttöohjeen ja laitoin sen jakoon, Eeva Laukkanen naurahtaa.
Ei mittavaa koulutusta, eikä tarvetta massiiviselle käyttötuelle.
− Toteutetut Fiori-sovellukset toimivat intuitiivisesti ja niiden omaksuminen on uudellekin käyttäjälle nopeaa. Se on yksi iso lisäarvo verrattuna vanhaan, sanoo Tommi Rämä.
Kyse on koko organisaation toiminnan tehostumisesta, sovellus kerrallaan. Johto tarvitsee päätöksenteon tueksi reaaliaikaista tietoa. Datan toiminnanohjausjärjestelmään syöttävät työntekijät, joiden ydintyö on kuitenkin jokin aivan muu kuin järjestelmän täyttäminen.
Looginen, joustavasti myös mobiilissa toimiva käyttöliittymä vapauttaa asiantuntijoiden kapasiteettia tärkeämpään, eniten lisäarvoa tuottavaan työhön.
− Kun vanha portaalimme on kokonaisuudessaan ajettu alas, alamme nähdä myös kustannussäästöjä, Eeva Laukkanen sanoo.
Kasvun paikka
Ilmeisistä hyödyistä huolimatta Fiorin käyttöönotto on ollut markkinoilla hidasta. Alusta on kuitenkin ollut tarjolla jo vuosia. Cerionin toimitusjohtaja Altti Raali tietää syyn.
− SAP Fiori on uusi käyttäjäkokemus (UX) SAP maailmaan ja siirryttäessä SAP Hana-arkkitehtuuriin, se tulee olemaan vakiokäyttöliittymä. Fioria voi kuitenkin hyödyntää myös vanhan sukupolven SAP-versioissa. Moni ehkä turhaan ajattelee, ettei Fiori-käyttäjäkokemuksen hyödyntäminen ole mahdollista ennen koko arkkitehtuurin muutosta.
Raalin mukaan Suomessa on toistaiseksi vasta kourallinen yrityksiä, jotka ovat vakavissaan tehneet Fiori-sovelluksia toiminnanohjausjärjestelmiinsä. Suomen mittakaavassa Cerion on tehnyt merkittävän osan vaativista Fiori-toimituksista.
− Fiori tulee kaikille SAP-asiakkaille eteen väistämättä. Se on uuden tyyppistä teknologiaa, jonka osaamista on Suomessa rajallisesti. Me olemme panostaneet Fiori-osaamiseen viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Se on Cerionille strateginen osaamisalue ja mahdollisuus kasvaa, Altti Raali toteaa.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös Ennakointi helpommaksi – Wärtsilälle uusi työkalu kustannusten suunnitteluun.